Door een druk leven, ingrijpende gebeurtenissen of lastige keuzes, kom je soms in een periode terecht waarin je je niet op je allerbest voelt. Als je geestelijk of lichamelijk uitgeput bent of dreigt te raken, wordt het tijd om even stil te staan. Denk aan jezelf en ga op zoek naar een manier om beter voor jezelf te zorgen.

Stress verminderen

Stress wordt ook wel volksziekte nummer één genoemd. Als je stress hebt, voel je spanning en druk. Dat hoeft niet per definitie negatief te zijn. Stress kan namelijk ook gezond zijn. Gezonde stress helpt bijvoorbeeld om goed te presteren, alert te zijn en in actie te komen als dat nodig is. Stress wordt ongezond als de balans tussen wat je aan kunt en wat je op je af krijgt, verstoord wordt. Dat is het moment om in actie te komen.

Bij ongezonde stress raak je langzaamaan zowel geestelijk als lichamelijk uitgeput, terwijl je geneigd bent om juist door te gaan. Bij dit patroon blijft jouw lichaam te lang in de staat van alertheid staan. Hierdoor raken jouw brein en lichaam overbelast. Klinkt niet echt gezond, toch? Tijd om op zoek te gaan naar een manier om ongezonde stress te verminderen.

Ontspanning met zelfcompassie

Vaak kun je al met kleine aanpassingen in je leven grote stappen maken. Je voelt je dan vanzelf stukken beter. Kijk eens goed naar jezelf, je gewoontes en de inrichting van je leven. Wat ervaar je, voel je en vind je? Welke gedachten heb je, waar word je blij van of juist niet? Wat zijn je behoeftes? Dit zijn vragen om te onderzoeken om uit te vinden wat belangrijk voor je is.

Daarnaast een ontdekkingstocht naar hoe je meer liefde en compassie voor jezelf kunt ontwikkelen. Je krijgt daar tools voor aangeboden. Aan de hand van verschillende oefeningen en meditaties ontdek je steeds meer je eigen behoeftes en vindt je ruimte om daar invulling aan te geven.

´Het is niet onze taak om naar liefde te zoeken, maar eerder om alle hindernissen tegen de liefde die je in jezelf hebt opgebouwd

op te sporen en ongedaan te maken´

Citaat van Rumi, perzisch dichter

Hoe gaan we dit aanpakken?

Heb je het idee dat je lichamelijk en geestelijk uitgeput bent of dreigt te raken? Wil je moeilijkheden aanpakken, stress verminderen en leren om goed voor jezelf te zorgen? Neem dan contact met mij op.

Samen gaan we aan de slag op deze manier:

1.

2.

De eerste stap is een digitale intake. Beschrijf jouw hulpvraag in een mail of via het intakeformulier.

Daarna plannen we een intakegesprek. Dan maken we kennis met elkaar en starten we meteen. Op basis daarvan maak ik een inschatting van het aantal sessies dat je nodig hebt. Je beslist zelf of je wel of niet door wilt gaan. Als ik denk dat ik niet de juiste persoon ben om jou te helpen, geef ik dat ook aan.

3.

In de sessies werken we onder andere met mindfulness-technieken, zodat je meer zelfbewustzijn krijgt. Verder kijken we naar jouw gedachtenpatronen en overtuigingen. Afhankelijk van wat bij jou past, krijg je oefeningen voor thuis mee. We kunnen ook wandelsessies doen. De bedoeling is dat je meer inzicht krijgt in jezelf en wat er in je omgaat, beter luistert naar de signalen van je lichaam, zelfbewuster wordt en daardoor beter weet wat je nodig hebt en wat je wilt. Daardoor ga je naar jouw behoeftes handelen en wordt je assertiever. Jij zit achter het stuur en bepaalt zelf welke keuzes je wel of niet maakt.