Werkrelaties draaien om elkaar versterken en als team een goed resultaat neerzetten. Toch blijkt dit in de praktijk vaak lastig. Omdat het nog niet altijd even veilig voelt om echt naar elkaar te luisteren en om emoties te tonen en bespreekbaar te maken. Door onbegrip ontstaat vervolgens een disbalans in de samenwerking en uiteindelijk het resultaat.

Leer hoe jij de regie kunt nemen in je eigen aandeel op de werkvloer. Hoe je beter kunt aangeven wat je wil, jouw competenties beter tot zijn recht komen en communicatie met anderen makkelijker wordt.

Werkrelaties

Vaak wordt de term “werkrelaties” gedefinieerd vanuit het functionele perspectief: als personen die uitsluitend verenigd zijn om een gezamenlijk doel te realiseren. Het is echter zoveel meer dan dat! Want om hier te komen, spelen passie, motivatie en creativiteit een essentiële rol.

Goede en plezierige werkrelaties vormen dan ook een belangrijk aspect van zowel de persoonlijke als de totale werkbeleving. Het bepaalt de mate van werkgeluk. Of juist ontevredenheid, want als werkrelaties niet goed functioneren, kan dit tot stress en frustratie leiden. En hoe meer schakels er uit balans zijn, hoe meer effect dit heeft op het eindresultaat van het team als geheel.

Emotiemanagement

Het goed kunnen hanteren van emoties is een belangrijke succesfactor voor goede en plezierige werkrelaties. Vaak reageren we namelijk primair vanuit die emotie, waardoor er weinig tot geen ruimte overblijft voor een constructieve dialoog.

De eerste stap begint dan ook bij jezelf; herken jij je eigen emoties? Weet je waar ze vandaan komen? En wat ze betekenen? Wanneer je je emoties aandacht geeft, kom je ook vaak achter de oorzaak of behoefte die daarbij hoort. En doordat je hier meer inzicht in, en grip op krijgt, kun je makkelijker in contact staan met de ander.

De volgende stap is om emoties te herkennen bij de ander. Ga het gesprek aan. Waar komen deze vandaan? Luister je hier genoeg naar of zitten je eigen emoties en overtuigingen dit in de weg? Check of je de ander daadwerkelijk begrijpt, zonder oordeel of invullen.

De volgende stap is om met je eigen emoties in contact te blijven, zonder de verbinding te verliezen met de ander. Door a en b bij elkaar te brengen, werk je toe naar vooruitgang en uiteindelijke dat mooie resultaat.

Omgaan met autoriteit

Vaak hoor ik “ik vind het zo lastig om met autoriteit om te gaan”. Dan is het goed om eens naar de dynamiek tussen jou en je ouder(s) te kijken. Zij hadden tenslotte tijdens jouw jeugd ‘de macht’ en dat geldt nu voor je leidinggevende. Wellicht heeft hij of zij een vergelijkbare manier van communiceren, die je onbewust koppelt aan de dynamiek tussen jou en je ouders. Dit kan heel belemmerend werken in je functioneren. Het kan zijn dat je te snel in de vechtmodus komt, jezelf continu gaat verdedigen of juist helemaal dichtslaat. Door te onderzoeken wat dit voor jou betekent, krijg je handvatten tot je beschikking waardoor je anders gaat functioneren en zaken bespreekbaar durft te maken.

Zelf leidinggeven

Ook als leidinggevende kun je last hebben van overgenomen patronen uit je jeugd. Als jij het gevoel hebt dat leiding geven je te weinig plezier geeft of blokkeert, kan het goed zijn om eens uit te zoeken waar dit vandaan komt. Zodat je weer met plezier een afdeling of bedrijf kunt leiden, op een manier waar ook anderen energie van krijgen.

.